.

IT ārpakalpojumi. Cīņa ar mītiem.

Pirmkārt, nokaidrosim, kas tad ir ārpakalpojums - līgumdarbs (angliski outsourcing: (outer-source-using). Vikipēdija šai parādībai dod šādu skaidrojumu:

ārējā avota/resursa izmantošana); uz līguma pamata noteiktu biznesa procesu vai razošanas funkciju nodošana apkalpošanai citam uzņēmumam, kurš specializējas noteiktā jomā.

Vienkāršiem vārdiem runājot, Jūs nedarāt visu paši, bet dažas nepieciešamās funkcijas uzticat kādam citam uzņēmumam.

908707 942367 1327617787

Visvienkāršākā ārpakalpojuma forma ir uzņēmums, kurš apkalpo ēku. Jums pašiem nav nepieciešams tīrīt celiņus, mainīt spuldzītes un izkārt karogus, to Jūsu vietā dara īpaši apmācīti  cilvēki, no cita uzņēmuma — namu pārvaldes.

Kas tad īsti ir IT ārpakalpojums?

Uzņēmums Latvijas tīkli var palīdzēt, kas IT ārpakalpojums ir -  vesels informācijas tehnoloģiju jomas darbu spektrs: no konsultācijām un palīdzības IT aprīkojuma (pat interneta provaidera) izvēlē līdz  datoru tīklu aprīkojuma pastāvīgai apkalpošanai.

Ja ne visiem, tad  vairākumam Latvijas uzņēmumu vadītāju ir skaidrs, kādēļ biznesā ir vajadzīgas informācijas tehnoloģijas, tomēr viedokļi par IT ārpakalpojuma izmantošanas nepieciešamību var kardināli atšķirties. Tikko kā aizsākas sarunas par šo tematu, tā tūdaļ auditorija krasi sadalās tajos, kuri neredz nekā ārkārtēja un neparasta tajā apstāklī, ka IT struktūras pārvaldīšana tiek nodota uz āru, un tajos, kuri zvēr, ka nekad mūžā neielaidīs «svešu kazu» savā «dārzā».

Aplūkosim sīkāk «svešas kazas» jautājumu!

1. «Ja nu kaut kas notiek?»

O! Tā ir klasiska pozīcija! Tai pat laikā tas, kurš šaubās, nevar sakarīgi paskaidrot, kam tad būtu jānotiek, bet...

Pastāv kaut kāda bērnišķīga pārliecība par to, ka ar paša atslēgu aizslēgts seifs, kurā glabājas serveris ar visvērtīgāko informāciju, ir lielākā drošībā nekā gadījumā, ja tā pati informācija ir izvietota specializēta uzņēmuma teritorijā. Citiem vārdiem sakot, konfekte savā dūrītē ir lielākā drošībā nekā mājās konfekšu traukā. To nekādi huligāni nevar atņemt. Tas ir tieši tas pats, kā glabāt uzkrājumus un dārglietas mājās «zem spilvena». Un tas notiek depozītu krātuvju laikmetā...

2. «Tāda ir mūsu drošības politika!»

Šāda drošības politika ir attaisnojama valsts iestāžu vai banku gadījumā. Jautājums, vai tiešām privātajā biznesā ir prātīgi kopēt šādu politiku? Bieži vien biznesa īpašnieks par paraugu ir paņēmis to, kas bija acu priekšā, nemaz neiedziļinoties jautājuma būtībā.

Paraugoties tuvāk, ir acīmredzams, ka mazam uzņēmumam ir nesalīdzināmi mazāk iespēju aizsargāt savu informāciju nekā valsts iestādei vai bankai. Kā rāda prakse, viena uzņēmuma iekšējo resursu ir gaužām maz, lai atvairītu hakeru vai vīrusu uzbrukumu.

3. «Mēs kļūsim par ķīlniekiem!»

Tikpat labi varam domāt, ka mēs visi esam elektroenerģijas un citu komunālo pakalpojumu piegādātāju ķīlnieki, īpaši, ja ņemam vērā monopolistus.

IT ārakalpojumu tirgus nav monopols. Jebkurā mirklī ir iespējams nomainīt uzņēmumu, kurš sniedz IT ārpakalpojumu. Jūs varat vai nu izvēlēties citu uzņēmumu, vai arī uzticēt lietas savai IT nodaļai. Tas nekādā veidā neatsauksies uz uzņēmuma darbību.

Svarīgi, ka Jūs vienmēr varat kontrolēt darbu kārtību un kvaltāti, jo, kā likums, līgumā ir paredzēta gan apkalpošanas procedūra, gan izpildīto darbu atskaites grafiks.

4. «Viņi ne par ko neatbild!»

Tādos gadījumos vispareizākais būtu pajautāt, kādā gan veidā «atbild» IT speciālists, IT nodaļa un tās vadītājs? Vai viņi atbild ar savu algu vai «perspektīvu»? Un ja uz spēles ir likta vesela uzņēmuma konkurētspēja un stabilitāte, kā tad? Uzņēmumiem, kuri visu liek uz IT ārpakalpojumu sniegšanas kārts, jebkura neveiksme ir smags cirtiens biznesam un nepieciešamība atbildēt klienta priekšā ar visu savu īpašumu un, protams, ar reputāciju.

Vai ir vērts turpināt? Diez vai. Atbilde jau tā ir praktiski skaidra. Visas problēmas, kas saistītas ar IT ārpakalpojuma jomu izriet no tām pašām «vecmāmiņas pasakām» un mītiem, kam nav absolūti nekāda pamata. Eksistē veiksmīgi ārpakalpojuma piemēri, bet par izgāšanos vēl gan neviens pagaidām nav dzirdējis.

Vispār, jābeidz ar «ienaidnieka» meklēšanu. Tā nav tā produktīvākā nodarbe, it īpaši tādēļ, ka visas «man bail» tipa iebildes jau sen ir izskatītas labās IT jomai veltītās  grāmatās, piemēram, Roba Aldersa grāmatā «IT-ārpakalpojumi.Praktiskā rokasgrāmata» vai Dž.Brajana Hejvuda «Ārpakalpojumi.  Konkurētspējīgu priekšrocību meklējumi»

Tagad aplūkosim tos labumus, ko dod IT ārpakalpojumi.

Vispirm norunāsim: no Jums būs vajadzīga zināma līdzdalība, proti, 1. skaidri noformulēti uzdevumi un 2. kvalitātes kontrole.

Tas nav grūti. Uzņēmuma īpašnieks, kā likums, zina, kādas tieši IT sistēmu funkcijas viņam ir nepieciešamas. Pie tam sevi cienījošs IT uzņēmums vienmēŗ ieteiks, ko vēl «var gribēt». Kas attiecas uz kvalitāti — mēs katru dienu lietojam interneta aprīkojumu, tādēļ jebkurš darbības traucējums uzreiz ir redzams.

1. Labi apmācīts personāls.

Ja Jūs esat speciālists kādā no jomām, Jūs noteikti spēsiet atšķirt savas jomas profesionāli no nemākulīga šarlatāna. Profesionālim to izdarīt ir viegli. Bet kā Jūs varat būt drošs, ka tas IT speciālists, ko Jūs pieņēmāt darbā, patiešām ir Speciālists? Vai Jums ir vērtēšanas kritēriji? Diez vai.

Taču uzņēmējam, kurš profesionāli strādā IT jomā, šādi kritēriji ir, un viņa speciālisti viennozīmīgi būs profesionālāki par to vienu vienīgo «profesonāli», kuru Jūs pieņēmāt darbā. (Starp citu viņam, gadījumā, ja radīsies nestandarta situācija, pat nebūs pie kā pakonsultēties, atšķirbā no IT uzņēmuma darbinieka, kur pastāvīgi notiek pieredzes apmaiņa.)

2. Cenas jautājums.

Nu, tas ir pavisam vienkārši. Vajag tikai salīdzināt izmaksas.

Salīdziniet paši!

1) Jums ir savs IT speciālists, kurš strādā uz pilnu slodzi. Izdevumi: viņa alga plus nodokļi.

2) Jūs uzaicinājāt studentu uz nepilnu darba laiku. Izdevumi: viņa alga plus nodokļi. Pieplusojiet klāt neiegūto peļņu gadījumā, ja viņš nezina, kā atrisināt problēmu, un Jūsu uzņēmums cieš dīktāvi, jo pārtrūkuši sakari ar ārpasauli.

3) Jūs maksājat nelielu abonenta maksu — gandrīz vai 10 reizes mazāk kā sava speciālista alga un divu stundu laikā saņemat kvalificēta speciālista palīdzību.

Izanalizējāt?

Lūk, te arī ir jautājuma cena.

Jā, par jautājumiem. Ja lasīšanas laikā Jums radās jautājumi, uzdodiet tos mums, rakstot uz Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt. .

Mēs zinām atbildes.

 

Aleksandrs Jemeļjanovs

Bookmark and Share
Top.LV