.

Apdrošināšanas brokera pārdomas

- Kādos gadījumos visbiežāk ir nepieciešama palīdzība? Kādi apdrošināšanas gadījumi notiek visbiežāk?

- Kasko. Visbiežāk klienti griežas pie apdrošināšanas kompānijas pēc ceļu satiksmes negadījuma. Īpaši aktuāla šī problēma ir ziemā, kad automašīnu   sanes uz slidena ceļa un tas kļūst kā nevaldāmas ragavas.  Lai cik labas arī būtu riepas, vienmēr ir iespēja, ka mašīnu sanesīs. Slikti ir tas, ka šajā gadījumā notiek priekšējais sitiens, pēc kura pēc statistikas 80% automašīnu nav remontējamas. Īpaši apjukuši ir tie autoīpašnieki, kuri domāja, ka viņu vecajai 2-3 tūkstošus vērtajai mašīnai nav nepieciešama apdrošināšanas polise. Visiem liekas, ka ar viņiem nekas nenotiks. Un kad sadursme notiek un automašīnu nevar atjaunot, izrādās, ka jaunai automašīnai naudas nav. Un tie 2-3 tūkstoši nebūt nebūtu lieki. 

- Labi, tas notiek ziemā. Bet citos gadalaikos?

- Nekad neuzminēsiet! – Kreisais pagrieziens!

- ???

- Jā, tā ir taisnība, kreisais pagrieziens. Kur Jūs  kā autovadītājs skatāties, kad gribat veikt kreiso pagriezienu?  Uz priekšu. Vai neviens nebrauc Jums pretī. Bet vai Jūs skatāties atpakaļ? Izrādās, ka vairākums autovadītāju ir pārliecināti, ka no aizmugures nekādas briesmas viņiem nedraud. Taču noteikumi paredz, ka neregulējamos krustojumos, tur, kur ar ceļu zīmēm nav norādīts citādāk, ir atļauta apdzīšana pa kreiso joslu. Un sanāk, ka tas, kas ir aizmugurē negaida nekādu pagriezienu un brauc, lai apdzītu un... jā, saduras ar autovadītāja, kas veic kreiso pagriezienu, durvīm. Kas ir vainīgs? Tas, kas veica pagriezienu.

Pastāv arī krustojumi, kuros ir aizliegta apdzīšana. Ja Jūs domājat, ka vainīgs ir tas, kurš apdzina, – atbilde nav pareiza. Vainīgi ir abi. Un nekāda OCTA apdrošināšana neatlīdzinās Jums zaudējumus. Bet zaudējums varētu būt ļoti liels. Īpaši, ja tas ir saistīts ar nelieliem automobiļiem – tiem sānu sitienu gadījumā praktiski vienmēr rāmis deformējas tā, ka remonts, maigi runājot, neatmaksājas. 

Pastāv vēl viena problēma, kurai bez KASKO apdrošināšanas «nav risinājuma». Tās ir zādzības. Ja Jūsu automobili nozog un Jums nav KASKO apdrošināšanas – Jums nav paveicies. Gadījumi, kad nozagtās automašīnas tiek atrastas un laimīgi atdotas īpašniekiem, ir ļoti reti.   

- Kādas automobiļu markas zog visbiežāk?

- Zog visu. Bet visbiežāk zog Audi A4. Zagļi sen zina, ka šai automašīnai ir ļoti slikta rūpnīcā iebūvēta signalizācijas sistēma. Manā praksē bija gadījums, kad īpašnieks, stāvot pie loga, vēroja, kā zog viņa automobili, viņš mēģināja iztraucēt un cītīgi spaidīja pults pogas. Nesanāca, zagļi, paspēja visu izdarīt 30 sekunžu laikā. Nebija nevienas iespējas ne iztraucēt, ne izsaukt policiju. Apdrošinātāji zina šo faktu, un līdz ar to pie KASKO polises noformēšanas paprasīs uzstādīt papildus signalizāciju. Bet, ja Jūs nevēršaties pie apdrošināšanas kompānijas, tad līdz pašam zādzības momentam Jūs domāsiet, ka Jums ir droša aizsardzība. 

- Vai ir vēl kādi padomi automašīnu pircējiem?

- Nu, atkal no manas pieredzes. Ja Jūs pērkat automašīnu no rokām un pārdevējs Jums stāsta, ka automašīnai ir tikai viena atslēga, mēs rekomendējam šo atslēgu pārkodēt, jo ir elementāri izsekot kur, pie kāda lielveikala Jūs pieparkojāties un nozagt automobili, atverot durvis ar savu atslēgu.  Pie tam, pilnīgi iespējams, ka šī mašīna kādreiz jau ir bijusi nozagta. 

Var nonākt līdz kurioziem. Manā praksē bija gadījums, kad pēc apdrošināšanas atlīdzības griezās ļoti dīvainas automašīnas autoīpašnieks: automobili varēja atvērt tikai ar pulti, bet – ne ar atslēgām.  Šajā gadījumā pastāv ļoti liela varbūtība, ka automašīna tika nozagta, bet atslēga no tās – samainīta.    

Gadās, ka pie mums griežas Volvo īpašnieki, kuri nopirkuši tās pa lēto.  Ja Jums piedāvā acīmredzami ļoti lētu Volvo ar ādas salonu un antenu uz jumta, visdrīzāk, ka tas ir Zviedrijā nozagts taksometrs. Volvo bāzes komplektācijā antenas nav, bet to uzstāda tieši taksometra vadītāji. 

- Nu, kopumā ir skaidrs, ka tomēr mašīnu ir labāk apdrošināt nekā neapdrošināt. Bet kāpēc pie brokera, nevis apdrošināšanas kompānijā. Pie Jums, laikam ir dārgāk?

- Nav taisnība, pie brokera – lētāk. Brokerim ir līgums ar katru apdrošināšanas kompāniju un ir tiesības piedāvāt speciālas atlaides. Tātad, klients nepārmaksā.  

Bet tas nav pats galvenais. Dažādām apdrošināšanas kompānijām ir dažādi piedāvājumi. Un brokeris izvēlas katram klientam vispiemērotāko un tieši viņam labāko risinājumu. Es zinu, kādas ir katras kompānijas īpatnības, kā viņi izmaksā atlīdzības un kur kādos jautājumos labāk vērsties. 

Bez tam, brokera darba papildus vērtība ir tā, ka mans pienākums ir aizsargāt klientu. Protams, ir dažādi brokeri. Par brokeriem var nosaukt arī speciālistus, kuri pārdod mašīnas līzingā, bet tie nav apdrošināšanas brokeri. Apdrošināšanas brokeris ir tas, kas pārzina likumdošanu un aizsargā klienta intereses. 

- Bet kas jādara, ja noticis ceļu satiksmes negadījums?

broker- Ja Jums ir šaubas, izsaukt vai neizsaukt policiju, labāk izsauciet. Sauciet vienmēr. Ja nav cietušo, tad visticamāk, ka policija neatbrauks, bet – pakonsultēs pa telefonu. Taču Jūsu zvans būtu nofiksēts. Pastāv apdrošināšanas kompānijas, kuras ņem vērā šos apstākļus, kad runa ir par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu. Tas varētu būt ļoti svarīgi tāpēc, ka pēc avārijas klients nevar redzēt visus bojājumus. Piemēram, priekšējā sitiena gadījumā sākumā var likties, ka tikai buferis ir cietis. Bet kad mašīnu paceļ ar pacēlāju, var redzēt, ka notikusi visas konstrukcijas deformācija. Īpaši cieš mazās automašīnas.   

Tāpēc, ja notiek ceļu satiksmes negadījums un Jums ir vajadzīga palīdzība, vienmēr varat sazvanīt savu apdrošināšanas brokeri. Gadās, kas es organizēju evakuatoru vai kaut ko vēl, atkarībā no situācijas.   

- Bet kādi apdrošināšanas gadījumi ieņem otro vietu pēc CSN?

- Otrajā vietā pēc biežuma ir nelaimes gadījumi.  Tie varētu būt nelaimes gadījumi atpūtas vai sporta nodarbību laikā.  Neviens nedomā, ka ar viņu varētu notikt kaut kas slikts. Bet gadās, ka siltajās zemēs, guļot saulītē un ieraugot skaistu meiteni, vīrietim, kas pēc skata it kā nav vecs, varētu notikt problēmas ar sirdi. Karstums ļoti slikti ietekmē. Ziemā «slēpju» traumas ir ļoti biežas.

Trešajā vietā – apdrošināšanas gadījumi, kuri saistīti ar kustamo un nekustamo īpašumu. Tie, protams, nenotiek tik bieži, kā CSN. Izņēmumi ir tikai jaunas pirtis.

-  Pirtis?

- Jā, pirtis. Cilvēki aizmirst peldkostīmus, dvieļus un citas lietas uz akmeņiem. Un visas šīs lietas var aizdegties, bet pirtī – tur taču ir koks, pie tam labi izžuvis.  Un sadeg momentāni tā, ka nav ko atjaunot. Bet tomēr 90% gadījumos deg  jaunuzceltās pirtis vai arī pavisam jaunas koka celtnes, jo nepareizi ir uzbūvēts dūmvads.  Protams, ka īpašnieks par to var nezināt, tā varētu būt projektētāju vai celtnieku kļūda, bet koka celtnes – ir liels risks. Manā praksē bija gadījums, kad pilnīgi nodega vesels liels cehs, kas īpašniekiem nesa 300 tūkstošus latu lielus zaudējumus. 

- Kādi Jums ir novēlējumi mūsu lasītājiem?

- Pareizi apdrošiniet sevi, savus tuviniekus, savas mašīnas un savu īpašumu. Uzmanīgi lasiet līgumus, konsultējieties, ja ir nepieciešams.  Bankas piespiež cilvēkus noformēt apdrošināšanas polises nekustamajiem īpašumiem, un cilvēki pērk apdrošināšanu  nevis sev, bet bankai. Rezultātā, ja notiek apdrošināšanas gadījums, viņi cieš zaudējumus.   

- Kur mūsu lasītāji var vērsties pēc konsultācijas?

- Var uzrakstīt jautājumu mūsu uzņēmuma mājas lapā agga.lv vai zvanīt pa tālruni 29446479.

- Paldies par sarunu.

Bookmark and Share
Top.LV