.

5 bīstamas lietas, kuras ir jāļauj bērnam pamēģināt

5 LIETASVecāki cenšas maksimāli norobežot savu bērnu no visiespējamākajiem riskiem un bīstamām situācijām, tomēr bieži vien ar šādu rīcību ierobežo bērna attīstību. Psihologi ir nosaukuši piecas lietas, kuras bērnam tomēr ir jāļauj pamēģināt viņa paša labad.

Pēc Teda Givera Tulija vārdiem, mūsdienu vecākiem ir vesels arsenāls ierīču un iekārtu, kuru uzdevums ir maksimāli nodrošināt bērnu pret iespējamām traumām. Tomēr bieži vien šāda paaugstināta uzmanība dod tieši pretēju efektu – bērns, kuram nekad nav bijusi darīšana ar uguni vai asiem priekšmetiem, var gūt daudz nopietnākus savainojumus nekā tāds, kurš jau uz savas pieredzes ir iepazinis tādus jēdzienus kā „karsts” vai „sāp”.

Eksperti uzskata, ka ir dažas bīstamas lietas, kuras bērnam ir labāk iepazīt vecāku uzraudzībā, lai vēlāk izvairītos no nepatikšanām. Tātad, kas gan būtu bērnam jāatļauj:

1. Spēlēties ar uguni. 

Protams, nedrīkst ļaut bērnam spēlēties ar sērkociņiem mājās pie viegli uzliesmojošiem aizkariem, bet pat mazulis ir spējīgs piemest ugunskurā malkas pagales un uzturēt uguni. Tā pieredze un sajūsma, ko iegūs bērns, pirmo reizi apvaldot vienu no pasaules lielajām stihijām, paliks viņam atmiņā uz mūžu un palielinās viņa pašapziņu.

2. Iegādāties kabatas nazīti.
Daudzām tautām ir tradīcija bērniem dāvināt mazus nazīšus jau tad, kad bērns tikko sāk staigāt, bet eskimosu bērni ar saviem mazajiem nazīšiem mierīgi griež vaļa taukus. Mazais nazītis ļauj bērnam, īpaši zēnam, pirmo reizi apjaust savu spēku un attīstīt drošības pamata sajūtas. Sākotnēji paskaidrojiet bērnam šī bīstamā priekšmeta lietošanas noteikumus: griezt drīkst tikai virzienā projām no sevis, nazi drīkst nēsāt tikai salocītā veidā, to nedrīkst ņemt līdzi uz skolu.

3. Mētāt akmeņus vai pašdarinātu šķēpu, šaut ar kaķeni.

Ne jau velti bērniem patīk tādas sacensības kā: „kurš tālāk aizmetīs akmeni” vai „kurš ar pašdarinātu šķēpu trāpīs norādītajā kokā”. Priekšmetu mešana veicina smadzeņu pieres un  pakauša daļu aktivizēšanu. Šīs smadzeņu daļas atbild par redzes asumu, trīsdimensiju uztveri un spējām risināt strukturālus uzdevumus.  Bez tam trāpīšanas vingrinājumi palīdz bērnam koncentrēt uzmanību, kas, neapšaubāmi, noderēs skolā.  Vienkārši paskaidrojiet dēlam vai meitai, ko un kur drīkst mētāt (piemēram, akmentiņus jūrā vai čiekurus mežā), bet kas var radīt problēmas.

4. Sadalīt tehniku.

Bērnam trauku mazgājamā mašīna vai putekļusūcējs ir vesela pasaule. Pat tad, ja viņš nezina, kura detaļa kam ir domāta, mazulim ir interesants pats process. Nemetiet laukā veco tehniku, piedāvājiet kopīgi tajā parakāties, sadalīt, pēc tam no jauna savākt kopā. Tāda darbošanās palīdzēs bērnam pārliecināties, ka pat vissarežģītākais uzdevums ir atrisināms, bet, tiekot galā ar detaļām, var saprast, kā darbojas viss mehānisms.

5. Lauzt dažas lietas. 
Dažas lietas nav iespējams sadalīt, iepriekš tās nesalaužot. Sadauzīt stiklu, pārgriezt cauruli, saplēst audumu un visu, ko nav žēl. Ja tas notiks jūsu uzraudzībā, postījumi nesasniegs graujošus apmērus, toties bērns sapratīs, ka ir tādi neatgriezeniski nodarījumi, tādēļ nākotnē divreiz padomās pirms kaut ko līdzīgu darīt.

Bookmark and Share
Top.LV